zaterdag 7 februari 2015


Zelf je huis verkopen? Of verkopen via een goedkope makelaar, maar dan wel een NVM makelaar?

Verdien duizenden euro’s! Schrijf zelf de verkooptekst en doe zelf de bezichtigingen bij Woonregisseurs.nl
(regio Uden Veghel Oss Schijndel Landerd Bernheze) en digimakelaars.nl (landelijk).

Tips om je eigen wervende verkooptekst te schrijven.

De belangrijkste volgorde van iedere verkooptekst is:
-Aandacht trekken
-Bespreken
-Overtuigen
-Bezwaren wegwerken
-Afsluiten (in dit geval de kijker bewegen om ook te komen bezichtigen)

Als je deze volgorde aanhoudt schrijf je al een betere verkooptekst dan je ziet bij 90% van alle andere woningen die te koop staan!

-Hou je tekst kort en bondig en geef waar mogelijk maten op, de grootte van de woonkamer en de keuken vinden mensen interessant.
-Gebruik woorden die leuk of uitnodigend zijn. Woorden die een leuk beeld oproepen of een fijn gevoel activeren werken altijd goed.
Hier vind je een lijst van positieve woorden.
-Voorkom woorden als nee, niet. Probeer de zin dan  om te buigen naar iets positiefs.

Veel gemaakte fouten:
-In iedere zin de woorden “voorzien van” gebruiken. 
Beter is om hiervoor alternatieven te verzinnen, zodat je wat afwisseling hebt: Compleet met, samen met, waarin, afgewerkt met etc.
-Zogenaamde mooie worden gebruiken: Gelegen aan, fraai, veel lichtinval, biedt toegang tot, middels, tevens, voorts. 

Een mogelijke succesvolle tekstopzet:

Opening:
De eerste 200-250 tekens komen in alle websites prominent bovenaan!
Daarin zul je dus moeten zorgen dat je kijkers door gaan klikken naar de rest van de tekst.

Geef hierin een combinatie van een paar feitelijkheden en veel gevoel.

Bijvoorbeeld:
Dit hoekhuis staat aan een rustige laan, heeft een leuk uitzicht, veel prettige leefruimte en is zeer goed onderhouden. Het huis is fijn ingedeeld. Bijzonder is de grote woonkeuken, waar iedereen zich direct thuisvoelt. 

Locatie:
Hier vertel je in een paar zinnen waar het huis staat en wat de omgeving te bieden heeft.

Specialiteiten:
Vertel hier in het kort wat dit huis zo speciaal maakt.

Indeling:
Per verdieping loop je het huis door, waarbij je rekening houdt met wat je per verdieping zelf het belangrijkste zou vinden om te bekijken.
In erg veel verkoopteksten kom je “hal/entree, toilet en meterkast” als allereerste woorden tegen.
We gaan er vanuit dat ieder huis deze ruimtes heeft. Deze woorden kun je dus beter ergens achteraan zetten.

Begane grond of woonverdieping eerst:
Een huizenkoper is op zoek naar de ruimtes.
De allerbelangrijkste ruimte is de woonkamer, daarna de keuken en andere ruimtes beneden, zoals een extra kamer, serre etc.
Aan het eind van de alinea over de begane grond, of bij een appartement de woonverdieping zou je nog even kunnen benoemen waar het toilet en de meterkast zich bevinden. En heeft de meterkast bijzonderheden, dan kunnen die ook nog worden aangegeven.

Overige verdiepingen:
Ook hier zijn de slaapkamers en de badkamer belangrijker dan de overloop.
Te benoemen als bijvoorbeeld:
3 ruime slaapkamers van .., .. en .. m2. Alle ramen hebben dubbelglas.
De badkamer helemaal bespreken met bijvoorbeeld het jaar waarin deze is vernieuwd.
Geef het ook mar duidelijk aan als de badkamer niet zo fraai is. Bijvoorbeeld: De badkamer met douche en ligbad is gedateerd, maar nog helemaal compleet en netjes.
En tot slot zou je de verdieping nog kunnen eindigen met: De overloop heeft nog een extra bergkast.

Zolder of bovenste verdieping:
Hier in ieder geval benoemen hoe je boven komt, dus met een vaste trap, schuif- of vouwtrap. Gebruik liever niet het woord vlizotrap, dat is eigenlijk een merknaam en zegt maar weinig over de soort trap.  
Geef hier ook duidelijk aan of er een kamer is, en kamer gemaakt kan worden, of als de ruimte echt niet toereikend is; dat een kamer niet mogelijk is.
Dat laatste bespaart je een hoop nodeloze kijkers die uiteindelijk wel iets van de zolder hadden willen maken.

Kelder:
Geef aan of de kelder ergens goed voor te gebruiken is.

Buitenruimte: 
In alle enthousiasme over het huis vergeten verkopers nog wel eens een tekst over de buitenruimte, de tin, de garage, die grote schuur.
Maak hier ook een beleving van. Buitenruimte wordt tegenwoordig erg belangrijk gevonden.

Energie:
Heb je wat leuks te melden over de isolatie, het energiegebruik van je huis of misschien zelfs over de zonnepanelen, doe dat dan vooral!
Zuinig met energie is trekking en vermelding van het energielabel zelfs verplicht.

Tot slot:
Een slotzin, waarin je de leukste dingen nog een keertje aanhaalt en mensen uitnodigt om een bezichtiging te komen doen.

En als zakelijk overzicht:
Een opsomming van de punten waar jij ook op zou letten als je een huis koopt.
-isolatie
-energielabel
-verwarming
-vernieuwingen
-eyecatchers
-aanvaardingsvoorstel

Probeer de zinnen te maken alsof het spreektaal is, dan wordt de afstand kleiner en kom je beter binnen bij je mogelijke kopers.

Ik wens je veel succes bij het schrijven!






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen